CallLawyer
Cabinet de Avocat si Insolventa Dinu Maria Cristina
22 august 2022

5 PAȘI PENTRU A-ȚI RECUPERA EFICIENT CREANȚELE

Având în vedere contextul economic actual în care nevoia de lichidități este din ce în ce mai stringentă pentru supraviețuirea propriului business, este necesară diminuarea pe cât posibil a pierderilor.

 

Problema facturilor neîncasate este inevitabilă în activitatea oricărui business, indiferent de domeniul de activitate. Ceea ce poate face diferența între o creanță recuperată și una imposibil de recuperat, este strategia adoptată de antreprenor în gestionarea creanțelor neîncasate.

 

În cele ce urmează, vă propunem 5 pași pentru a vă crește șansele de recuperare a creanțelor:

 

  1. Faceți o minimă verificare a bonității partenerului de afaceri

 

Înainte de începerea oricărei relații comerciale, este de recomandat să faceți o verificare a firmei partenere, pentru a putea identifica eventualele probleme financiare cu care aceasta se confruntă și care vor afecta negativ relația dvs. comercială.

 

Aveți la îndemâna o serie de platforme în acest sens (portalul instanțelor de judecată –informații privind dosarele de pe rolul instanțelor de judecată în care partenerul este parte, mfinante – informații cu privire la datele financiare, anaf.ro/restante –obligațiile fiscale restante, buletinul procedurilor de insolvență – informații privind deschiderea insolvenței împotriva societății partenere, centrala incidentelor de plăți - incidentele de plăți aferente biletelor la ordin si cecurilor emise in ultimii 7 ani, etc).

 

  1. Asigurați-vă că dețineți documente justificative pentru creanță

 

Încheiați un contract cu partenerul de afaceri în cuprinsul căruia să identificați cel puțin: obiectul contractului (produsele/serviciile/lucrările care urmează sa fie livrate/prestate/executate), modalitatea de executare și prețul contractului sau modul de stabilire al acestuia.

 

Emiteți facturi pentru serviciile/produsele/lucrările prestate/livrate/executate, pe care transmiteți-le partenerului într-o modalitate care se poate proba (de exemplu, prin e-mail, prin curierat/posta romana).

 

!O recomandare de mare ajutor în eventualitatea unui litigiu de recuperare a creanței, este ca facturile emise să fie semnate de primire de către reprezentantul societății partenere. Știm că acest lucru nu se mai practică de ani de zile în relațiile comerciale, însă este extrem de utilă o astfel de factură semnată într-un litigiu, întrucât se prezumă că factura a fost acceptată la plată.

 

  1. Monitorizați în mod periodic partenerii de afaceri

 

Verificarea bonității ar trebui făcută periodic, însă devine extrem de importantă în momentul în care încep să apară primele semnale de alarmă (ex: se fac plăți parțiale cu întârzieri mari, nu mai reușiți să dați de partener, nu vi se mai răspunde la e-mailuri/telefon, încep sa se acumuleze restanțe din ce în ce mai mari, etc.).

 

Este necesar sa aveți o imagine cât mai completă asupra situației societății partenere pentru a vă limita pierderile și a nu scăpa de sub control cuantumul creanțelor neîncasate.

 

De asemenea, în funcție de rezultatele obținute prin accesarea platformelor menționate la punctul 1, va trebui să luați toate măsurile care se impun, cât mai rapid posibil.

 

  1. Nu amânați acționarea în justiție

 

Dacă observați că societatea parteneră doar trage de timp și vă amână în mod constant plata facturilor, luați masurile necesare și acționați-o în justiție din timp, pentru a evita intrarea acesteia în insolvență.

 

Aveți la îndemâna o serie de instrumente judiciare pentru recuperarea creanțelor (cererea de valoare redusă, ordonanța de plată, acțiunea de drept comun), alegerea procedurii potrivite fiind diferită în funcție de particularitățile fiecărui caz în parte.

 

  1. Dacă îl aduceți la negocieri, constituiți-vă garanții suplimentare

 

În situația în care societatea parteneră vă solicită o eșalonare a debitului, sau vă promite că va face plata dacă renunțați la demersurile din justiție, este momentul să vă constituiți garanții suplimentare ale creanței și să renegociați condițiile colaborării.

 

Exemple de garanții suplimentare pe care le puteți solicita și care constituie titluri executorii (pot fi puse direct în executare):

  • emiterea de bilete la ordin / file cec;

  • încheierea unei tranzacții notariale;

  • semnarea la notar a unui contract de ipoteca sau de gaj;

  • încheierea unui contract de fidejusiune, mai precis un contract prin care administratorul societății partenere/terță persoană se obligă cu patrimoniul personal să plătească creanța, daca aceasta nu va fi achitată de societate în condițiile agreate;

  • avalizarea unor bilete la ordin de administratorul societății – prin această avalizare, administratorul va răspunde cu bunurile personale pentru plata creanței.

 

Particularitățile fiecărui caz de creanță neîncasată diferă, tocmai din acest motiv adaptarea pașilor și adoptarea celei mai bune strategii pentru recuperarea debitului dvs. trebuie să aibă la bază o analiză detaliată a cazului de către un specialist.

 

 

 

Sperăm că acest articol ți-a fost de ajutor. Dacă partenerul tău de afaceri a intrat în insolvență, ți-am pregătit un articol despre recuperarea datoriilor de la o firmă în insolvență.

 

 

Alte articole din această categorie

22 august 2022
Având în vedere contextul economic actual în care nevoia de lichidități este din ce în ce mai stringentă pentru supraviețuirea propriului business, este necesară diminuarea pe cât posibil a pierderilor.
20 ianuarie 2022
În conformitate cu dispozițiile art. 25 din Codul de Procedură Fiscală, în cazul unei societăți declarate insolvabile de către organul fiscal, pot răspunde în mod solidar cu aceasta pentru obligațiile
15 septembrie 2022
Potrivit ultimelor modificări legislative, începând cu salariul aferent lunii august 2022, contribuțiile sociale obligatorii pentru contractele de muncă part – time se vor raporta la cuantumul salariului minim pe economie.
04 aprilie 2022
În data de 16.04.2022 va intra în vigoare Legea 24/2022, prin care a fost reglementat concediul și indemnizația pentru îngrijirea pacientului adult bolnav de cancer. Cine poate beneficia de acest
12 iulie 2022
În data de 08 iulie 2022, a fost publicată în Monitorul Oficial, Legea nr. 200/2022, pentru completarea Legii drepturilor pacientului nr. 46/2003, care va intra în vigoare în termen de
21 iunie 2022
  Activitatea cooperativelor agricole beneficiază de o serie măsuri fiscale, care constituie derogări de la prevederile Codului fiscal. Menționăm în acest sens: scutirea de la plata impozitului pe profit a cooperativelor
21 iunie 2022
Ce este o cooperativă agricolă? Cooperativa agricolă reprezintă o asociație autonomă de persoane fizice şi/sau juridice, constituită pe baza consimțământului liber exprimat de părți, în scopul promovării intereselor membrilor cooperatori.
22 iunie 2022
Potrivit prevederilor Legii 17/2000, soţul şi rudele care au în îngrijire o persoană vârstnică dependentă, pot beneficia de un program lunar redus de lucru, de o jumătate de normă, cu
12 iulie 2022
Potrivit Legii 187/2022 publicată în Monitorul Oficial în data de 22 iunie 2022, valoarea nominală a tichetelor de masă se majorează până la 30 de lei. Această modificare se va
10 februarie 2023
Din păcate, hărțuirea psihologică a salariaților este un fenomen extrem de des întâlnit în cadrul companiilor din România. Angajatorii nu de puține ori aleg să închidă ochii la astfel de

Citește și alte articole

Avocat titular Dinu Maria Cristina

 

Cabinet de Avocat si Insolventa Dinu Maria Cristina